Japanreis 2014 – Zuid Japan

Dag 1: 2 februari 2014
AANKOMST IN OKAYAMA

Prima rechtstreekse vlucht met KLM van Amsterdam naar Osaka gehad. Vervolgens reizen we per trein Okayama, onze eerste stek van waaruit we koi gaan selecteren.

Dag 2: 3 februari 2014
OKAYAMA CASTLE & KORAKUEN GARDEN

Mooie sightseeing dag, we bezochten één van de mooiste Japanse parken. Bekijk de foto’s van die dag.

Dag 3: 4 februari 2014
MOMOTARO & TAKIGAWA

We starten dichtbij Okayama, bij Momotaro Koifarm. Er heerst een goede sfeer op de farm, want afgelopen weekend hebben ze op de All Japan Koi Show in Tokyo, de Grand Champion titel behaald met hun Lion Queen showa (6 jaar en 99 cm!).

Nadat bekend werd dat Lion Queen de Grand Champion 2014 is geworden, is er massaal belangstelling uit China voor offspring. Wij waren nog net op tijd om de hand te leggen op een aantal nakomelingen (jumbo tosai van ca 30cm) van deze supervis! Ons bezoek aan Momotaro is dus super getimed. Uiteraard worden deze vissen geleverd met certificaat.
Naast showa selecteren we enkele jumbo tosai kohaku van TM Kohaku.

IMG_7607s IMG_7617s IMG_7621s IMG_7624s IMG_7626s IMG_7628s IMG_7632s IMG_7633s IMG_7634s IMG_7639s IMG_7640s IMG_7643s IMG_7646s IMG_7647s IMG_7648s IMG_7650s IMG_7656s

Takigawa
Bij Takigawa kopen we 30 tosai Karashigoi (Konichi bloodline). Het ouderpaar voor de karashigoi van dit jaar is een Konishi vrouwtje van 95 cm en een mannelijke geschubte karashoi. Uit deze kweek zijn ook enkele andere variëteiten ontstaan, namelijk chagoi, benigoi, hajiroi en magoi.
De tosai uit deze karashigoi kweek zijn geboren eind juli. Nakomelingen uit de karashi x karashi kweek hebben een zuiverdere huid en een vaak hogere huidkwaliteit.
We selecteren een mix mooie verschillende kleuren tosai, waaronder vele (akame) karashigoi (met rode ogen).
Na de tosai Karashigoi is het de beurt aan een go sanke tosai bassin. Daaruit selecteren we 60 tosai.
Tenslotte kiezen we uit zijn nisai koihuis drie nisai Karashigoi (female) van nu al zo’n 60 cm.

tosaikarashi

Tosai Karashigoi (konishi bloedlijn) Takigawa

tosaimixtakigawa

Tosai, mixed varieties. Takigawa, waaronder vele Kohaku, showa, hi utsuri.

Nisai Karashigoi (female) ca 60 cm. Takigawa. ‘de drie biggetjes‘. Prijs €995,- p.st.

Dag 4: 5 februari 2014
MATSUE KOIFARM

Op onze tweede dag in het Zuiden gaan we naar topkweker Matsue, die bekend staat om zijn goede kohaku bloedlijnen met super body’s. De dag ervoor heeft Matsue 300 nieuwe jumbo tosai voor ons gereserveerd, waar we als eerste uit mogen selecteren. Prima voorbereiding :-)
Matsue Koifarm is ongeveer 2,5 uur rijden. Onderweg verandert het landschap langzaam maar zeker in een winter wonder land. Elke keer als we door een tunnel naar buiten rijden wordt het witter en witter….

matsuekoifarm(1) afnetten

Het bassin wordt eerst helemaal leeg ‘genet’

afnet2 selecteren

Vervolgens bekijkt Luc alle vissen stuk voor stuk zeer kritisch

selecteren2

Deze selectie neemt een paar uur in beslag. Een tweede selectie volgt en daarna nog een derde…

Uiteindelijk blijven er ruim 50 jumbo tosai over. Deze leggen we vast op foto en video.

bowl1

Bowl 1 HQ tosai Matsue – Sensuke bloedlijn

bowl2

Bowl 2, HQ tosai, Matsue – Sensuke bloedlijn

bowl3

Bowl 3: Hq tosai, Matsue – Sensuke bloedlijn

Na een paar uren hard werken kopen we in totaal ruim 50 prachtige tosai en rijden tevreden (in een autorit van drie uur!) terug naar het hotel. Twee jaar geleden hebben we ook HQ tosai van Matsue gehad, waar we erg tevreden over waren. Dit jaar is de kwaliteit nog beter en de vissen zijn wat groter, nl. 25-35 cm. De prijs van deze vissen ligt tussen €250,- en €295,-.

Dag 5: 6 februari 2014
TANIGUCHI & OMOSAKO
We vertrekken om 7.15 uur. Ook met de vissen van Taniguchi hebben we goede ervaring. Een bassin vol tosai wordt voor ons leeggenet en wederom mogen we aan de slag! Het resultaat: 80 tosai. Prijs zal rond €37,50 liggen. De grotere kosten meer.

Rond half 4 komen we aan bij Omosako. We selecteren een 40 tal tosai, waaronder vele tancho showa’s.

De tosai shiro utsuri kosten €250,- per stuk. De Tancho Showa’s prijzen we na binnenkomst afzonderlijk.

Vandaag was onze laatste dag in het Zuiden. Morgen reizen we met de trein van Hisoshima naar Nagaoka. In het Noorden zullen we meer variëteiten gaan zoeken, zoals doitsu, ginrin en ogon etc. etc.

Dag 6: 7 februari 2014
REISDAG VAN HIROSHIMA (ZUID JAPAN) NAAR NAGAOKA (NOORD JAPAN)

In iets meer dan 7 uur reizen we per Shinkansen met circa 300 km per uur van Hiroshima (Zuid) naar Nagaoka (Noord). In het Noorden is meteen een stuk kouder en er ligt, uiteraard, sneeuw.

Wordt vervolgd, so stay tuned :-)

Hebt u interesse in één van de bovenstaande koi? Het is mogelijk om deze te reserveren via [email protected]

Lees verder in deel II van ons reisverslag “In Niigata (Noord Japan)”